Branding, czyli o budowaniu własnej marki

brand-banner

Szanowni Państwo, na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy liczba klientów-firm współpracujących z nami ogromnie wzrosła. Wzrosło również zapotrzebowanie na pewien typ informacji, których zazwyczaj jest deficyt i których brak powoduje, że niektóre młode firmy (zwłaszcza sklepy internetowe) czują się zagubione w gąszczu pomysłów własnych i cudzych. Mowa tu o problemie budowania własnej marki.

Gąszcz przepisów, reguł, regulaminów, umów i innych bardziej czy mniej formalnych zasad powoduje, że jakby na dalszy plan schodzą istotne informacje o tym, jak budować własną markę.

Na wstępnie warto powiedzieć, że najważniejszym aktywem przy rozpoczęciu budowania własnej marki są ludzie. W tej grupie znajdują się zarówno specjaliści, którzy kierują firmą, pracują nad jej wizerunkiem czy prowadzą social media, jak i obsługa sklepu czy magazynu. Wszyscy, bo wszyscy mają w kład w postrzeganiu firmy na zewnątrz i wewnątrz firmy. Warto zatem w nich inwestować.

Drugą pod względem ważności jest identyfikacja wizualna. Znaki graficzne zwane logotypami, są ich najlepszym przykładem. Dobrze wymyślone logo (choć wymyślone brzmi mało profesjonalnie) może przysporzyć firmie wielu klientów. Powinno być w miarę proste, ciekawe, coś mówiące i powinno oddawać klienta, charakter firmy. Identyfikacja wizualna to także stopki w korespondencji e-mailowej, dobrze dobrana kolorystyka wszystkich elementów graficznych, przejrzystość formy, a nawet czystość szyb w biurze.

Współcześnie każda firma, podmiot, który chce się liczyć na rynku globalnym musi posiadać stronę internetową i jest to w zasadzie i wymóg i bezwzględne minimum. Dobrze prowadzona strona firmowa jest także nasza wizytówką i buduje pozytywny obraz naszej firmy. Podobnie blog i inne social media. Zainwestowanie w jego prowadzenie, w atrakcyjne treści, w ciekawe pomysły tematyczne działa na nasza korzyść.

Reklama internatowa – bez niej sklepy nie będą sprzedawać tak dobrze jak z nią. Dlaczego? Bo w dobre totalnego marketingu każdy kto odwiedzi jakąś stronę internetową pozostawia po sobie ślad. Ten ślad jest widoczny, śledzony, używany przez algorytmy, by przy kolejnym wejściu zaproponować konkretnej osobie, konkretną rzecz, po konkretnej cenie. To działa. Bez reklamy – ograniczamy sobie grono odbiorców. Jeśli firma nie prowadzi żadnych działań marketingowych musi godzić się z góry na to, że nie jest atrakcyjna dla konsumenta a więc i nie pozyska jego cennej uwagi, czasu i pieniędzy. Najpierw trzeba coś włożyć, by coś konkretnego wyciągną – jak mawia stare porzekadło.

SEO-SEMSEO / SEM – wybrzmiewają dzisiaj na wykładach z marketingu w wielu uniwersytetach a młodzież uczy się tego już na lekcjach w niektórych szkołach średnich. Bez prawidłowo napisanych tekstów, bez poświęcenia uwagi na to jak nasze produkty wyglądają i na to, co piszemy z góry jesteśmy skazani na porażkę. Są tysiące sklepów internetowych w branży erotycznej ale tylko niektóre z nich są atrakcyjne? Dlaczego?

Public Relations – niewiele firm może sobie pozwolić na dział PR. Nie ma takiej potrzeby by małe firmy takowy posiadały ale jest ogromna potrzeba komunikowania się z ludźmi i to zarówno w obszarze tematów konsumenckich, jak i innych, życiowych. Powinny to robić wyszkolone w temacie PR osoby, które wiedzą jakimi słowami przekazać informacje, by stała się atrakcyjna, powielalna, mądra i coś rzeczowo tłumaczyła.

Sklepy internetowe powstają i upadają codziennie. Duża liczba z nich to właśnie upadki na własne życzenie. Bez inwestycji w marketing, bez poświęcenia czasu na badanie rynku, na analizę kosztów, na obserwowanie trendów, na wyszukanie swojego tylu i specjalizacji oczekiwanie na sukces jest raczej płonne.

Powyższego nikt inny za firmę nie zrobi. Trzeba na to znaleźć czas, środki i ogromne zasoby zdeterminowania.

A gdy już to wszystko sumiennie poogarniamy, możemy liczyć, że nam się powiedzie. Pewności nie ma. Na koniec zostawiliśmy jedna jeszcze poradę, która wzięta do siebie pomoże i zwróci się z nawiązką: różnić się! To podstawa. Zróżnicowanie przysparza nam więcej zainteresowania ze strony konsumentów. Różnijmy się czymś: grafiką, tekstami autorskimi, zdjęciami, logiem, napisami, zasadami, komunikacją, blogami, hasłami marketingowymi, wystawami okiennymi. Najlepiej różnic się wszystkim.


Polecamy dodatkowo:

http://alterweb.pl/-branding-budowanie-swiadomosci-marki

Tagged , , , ,